top of page

שימוש בקלפים בליווי רוחני

קלפים הם כלי המשמש כְּמַרְאָה עבור המתבונן, ה״משליך״ על הדמויות, הסמלים או המילים המופיעות בהם את עולמו הפנימי, דפוסי חשיבתו, מערך האמונות והערכים בהם הוא מאמין. 

התמונות והדימויים שבקלפים משמשים כשפה בלתי מילולית, העוקפת את החשיבה המודעת ומקדמת הבנה של רגשות ומחשבות שהאדם לא תמיד מודע אליהן. 

הקלפים מאפשרים העמקה והתרחבות של נקודת המבט. יש להם אופי ״משחקי״, חוויתי ועל כן איננו מאיים וניתן להשתמש בהם כמעט עם כל אחד: ילדים, מבוגרים, קשישים, במפגש אחד על אחד, מפגש עם זוג, משפחה, או עם קבוצת אנשים.

השימוש בקלפים השלכתיים נפוץ מאד בעולם הטיפול והייעוץ, כמו גם בליווי רוחני. לשימוש בהם ישנם מספר יתרונות: הוא מאפשר לשבור קרח או מבוכה עם אדם שפגשנו לראשונה, להתבונן על תהליכים שהאדם עובר כשהוא מרוחק יחסית מן המתרחש ולשפוך אור או לגלות פרטים שבדרך כלל אין אליהם התייחסות או שקשה לדבר עליהם. לעיתים השימוש בהם מאפשר להתקדם במקומות בהם השיחה נתקעת.

להלן דוגמא מתוך מפגש של הדס עם מלווה: ״במפגש עם ניצולת שואה המרותקת לביתה בעקבות ניתוח בברך, היא מתארת את הקושי שלה להסתגל לאבדן העצמאות, לתלות במטפלת והקשה מכל- לחוסר היכולת לתמוך בבתה חולת הסרטן, לה נהגה לעזור רבות בעבר. בשלב שבו נדמה היה שהשיחה במבוי סתום הוצאתי את הקלפים, פרסתי אותם על השולחן כשפניהם גלויים לעין וביקשתי ממנה לבחור קלף המושך את תשומת ליבה מחפיסת קלפי הפוינטס (Points of You). האישה שלפה את הקלף הבא: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ילדה נושאת ילדה- קלף פוינטס

כששאלתי אותה מדוע בחרה בו פרצה בבכי וספרה שהצילום מזכיר לה את הבריחה שלהם מהפצצות הגרמנים בפולין בתקופת מלחמת העולם השניה. אחותה, שהיתה אז בת חמש, הרימה אותה בדיוק כמו הילדה בתמונה ורצה איתה לתפוס מחסה. למרות שהיתה  רק בת שנתיים, היא זוכרת בברור את הארוע, שהחל את סיפור בריחתם והסתתרותם בתקופת השואה. השיחה נמשכה כשהמלווה מגוללת את הסיפור כולו עד הגעתה ארצה. שוחחנו על הכלים שרכשה אז וכיצד הם יכולים לשמש אותה היום. בסיומו של המפגש הרגישה הקלה גדולה, כאילו משא כבד נגול מעל כתפיה. היא ציינה שהשיחה עוררה בה תקווה לעתיד. 

קלף עץ- על הקצה.jpg

הקלפים מעודדים שימוש בשתי אונות המוח (בעיקר כאשר הם משלבים תמונות ומילים): החלק האינטואיטיבי, היצירתי, יחד עם החלק האנליטי, הקשור לשפה ולמיומנויות של כתיבה וקריאה. הם מקלים על מְלֻוִּים המתקשים בביטוי מילולי, לנהל שיח קולח יותר.

 

מספרת עוד הדס: ״אל הַמְלֻוֶּה הבא הגעתי כשבתיקי היתה ערכת קלפי עצים, ברוח חג טוּ בִּשְׁבָט שחל באותו יום. לפני כניסתי לביתו צלצלה אשתו לעדכן אותי על מצבו וספרה לי שיום הולדתו העברי חל היום, טוּ בִּשְׁבָט. המלווה הינו קשיש הסובל מדמנסיה מתקדמת. הראתי לו קלף אחרי קלף וביקשתי שישים בצד את אלו שמעניינים אותו. מתוכם ביקשתי שיבחר קלף אחד. כששאלתי אותו מדוע בחר בו ענה: העץ הזה הוא ״על הקצה״, ממש כמוני. ניהלנו שיחה ממושכת ונוגעת ללב על המשמעות של לחיות ״על הקצה״. 

bottom of page